Ny landslagstrupp och visst finns det vissa frågetecken

Mr. Hamrén har presenterat en ny laguttagning, denna gång till en träningsmatch mot ett b betonat Tyskland. Det går att läsa om denna lite överallt, men det är bara här du får höra vad jag har att säga om denna laguttagning. Det finns frågetecken, utropstecken och andra skiljetecken kring denna trupp.

 

Först och främst tycker jag det är befogat att ställa lite frågor till Mr. Hamrén. Varför har du tagit ut Olof Mellberg? Varför har du tagit ut Tobias Hysén? Hur tänkte du när du lämnade Avdic och Pekalski hemma?

En motivering till frågorna är berättigade. Olof Mellberg är, tillsammans med Majstro, ett självklart val när det kommer till mittlåset. Men nu handlar det om en träningsmatch mot ett tyskt b-lag och Olof är avstängd nästa tävlingsmatch, så varför inte ge en gedigen kille som Jonas Olsson ännu en landslagssamling. I mina ögon måste det vara han som står på tur efter Granen att få spela om det finns behov, att använda Petter Hansson vore inte bara konstigt utan direkt fel.

Jag hade hellre sett att han tog ut en spelare som till exempel Avdic än Tobbe Hysén. Tobbe Hysén har visat att han inte håller på högre nivå än Allsvenskan, varför då inte ge en ung och frustande spelare chansen?

Både Avdic och Pekalski har gjort bra säsonger. Jag kan också tycka att det kanske vore klokt att ha gett Zlatan ledigt och då ta in ytterligare ungtuppar.

 

Fantastiskt att Alexander Gerndt fått en plats i landslaget. Det är han värd. Viktiga signaler från Mr. Hamrén också, presterar du i klubben får du chansen i landslaget (detta borde tagga fler som är på uppgång!). Frågan är om han får speltid? Kanske, kanske inte men det är i vilket fall som en bra lärdom att få ha varit med och känna på gruppen.

 

Wiland har ju några bra matcher bakom sig, han har ju varit väldig i båda mötena med Barcelona. Kanske ska Isak känna sig hotad? Nej, det borde han inte göra. Isak är mer än bara en spelare i detta landslag. Han är en ledare och framträdande spelare (vilket målvakter brukar vara). Dock så borde Wiland få hela matchen mot tyskarna! Även här tycker jag att det är tråkigt att inte någon ung hungrig kille blivit uttagen i stället för Isak som är en självklarhet. Hade varit bra för framtids namn som Pär Hansson och Johan Dahlin att få vara med och känna på gruppen och kanske kunna ha fått en halvlek? Framförallt Pär är värd detta om du frågar mig!

 

Hur säker är Safari på sin plats nu? Wendt har varit bra och Safari kan knappast ha positiva tankar med sig från senaste samlingen. Får Safari börja på bänken känns vägen till startelvan väldigt lång för den unge malmöiten.

 

En i stort bra laguttagning men som sagt, lite frågetecken. Jag vill avsluta som Mr. Hamrén inledde sin presskonferens idag.

 

När skoldagen var slut brukade jag ensam cykla till den stora fotbollsplanen.

Med riktiga mål. Med riktig straffpunkt.

Det var alltid en minut kvar och oavgjort när vi fick straff.

Jag la bollen på straffpunkten tog lång ansats kanonhårt i krysset.

En eftermiddag blev jag världsmästare sjutton gånger.

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0