Jag finner inget bättre ord än pinsamt

Igår var det så dags för den årliga Fotbollsgalan. Den gick av stapeln i en av Sveriges absolut finaste arenor och (även om jag ogillar det) Peter Jihde börjar ta sig i form av att leda sådana här tillställningar.

Priserna som delades ut chokade väl egentligen ingen? Alexander Gerndt har varit fenomenal i både Gefle och HIF, han visade dessutom att han kan anpassa sig. Ivo Pekalski tycker jag har varit fruktansvärt bra hela säsongen, att den enda hemmaförlusten för MFF kom när han var borta är inte helt förvånande. Therese Sjögran har varit enastående även denna säsong och det kan också ses som en belöning för lång och trogen tjänst, klockren som diamantbollen vinnare. Jag skulle kunna beta av fler pris, då alla var korrekta … utom ett.

Priset till årets herrtränare blev tilldelat Roland Nilsson. I motiveringen pratar dem om att han valt den tuffa vägen, min fråga är om han hade något annat val? Men det är inte det som gör att jag tycker att det är fel. Roland Nilsson har haft en strak trupp från början som alla redan i våras visste kunde uträtta stordåd om han bara fick rätt på vissa komponenter. Visst MFF vann guld och visst MFF har spelat vacker fotboll under större delen av året. Men jag anser att Conny Karlsson prestation är större än Rolands. Motiveringen är inte så märklig. Conny och hans HIF blev nästintill utskrattat inför säsongen och ändå gör de en makalös säsong krönt med cupguldet.

 

Intresset för galan var tydligen rekordlågt från oss TV-tittare i år (jag var en av dem som inte såg galan live) och visst är det så att den kändes ganska oattraktiv? Visst det var bra tryck inne i Arenan och det är klokt att, om det finns möjlighet, att lägga den i staden där guld landat. Det höjer liksom allt runt om kring, klokt val. Även om det mer var en tillfällighet än medvetet val kanske?

Tycker dock att MFF-supportrarna ska skämmas lite grann. Att bua ut en spelare under en gala där han prisas för sina insatser är jävligt lågt. Fotbollsgalan måste ses som något positivt och hur kan man då göra så här? Finner inget bättre ord än pinsamt!

 

I övrigt så var det kul att Zlatan var på plats när han fick ta emot sin femte guldboll, frågan är när någon annan ska börja vinna? Om någon någonsin kommer att börja vinna?

På tal om Zlatan så berättade Anders Eriksson för mig på lunchen om gårdagens löp i tidningarna. Medan Gentingen körde på med Socialdemokraternas kris så valde Bladet att köra på att de fått en intervju med Helena Seger, jag gillar urvalet! Skrattretande faktiskt och nyhetsvärdet kan ju ifrågasättas.

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0