Grupp A

Har givetvis börjar läsa i min bibel och ska precis som så många andra berätta för er vem som går vidare från respektive grupp. Tänker även dela med mig lite av mina funderingar rörande vissa av lagen.

 

Grupp A, som består av värdnationen Sydafrika, Frankrike, Uruguay och Mexico, är egentligen en ganska svår grupp att tippa av ett flertal anledningar. Men jag tror det slutar på följande sätt:

 

1.       Frankrike

2.       Sydafrika

3.       Mexico

4.       Uruguay

 

Varför det slutar så här?

Frankrike är utan tvekan gruppens bästa lag. Det är ett lag som är fullt av stjärnor och det är Domenechs sista turnering med laget och det borde skapa en känsla av att han vill visa alla att han fortfarande kan. Sydafrika kommer att lyftas fram av hemmapubliken, likt så som de blev framlyfta under för-VM under förra sommaren. Det är den enda anledning till att de blir bättre än Mexico. Annars har Mexico ett bättre lag, vilket nog även Uruguay har även om det är fruktansvärt jämnt.

 

***

 

Jag ställer mig frågande till varför Domenech väljer att ställa upp laget som han gör. Att spela 4-4-1-1 känns väldigt märkligt med tanke på vad han har för material.

 

Enligt Bladets bibel ställer Frankrike upp på följande sätt.

 

Lloris

SagnaAbidalGallasEvra

RibéryToulalanA. DiarraHenry

Gourcuff

Anelka

 

Det känns som en klar misshandel av Henrys kvaliteter att använda honom som vänsterytter. Det som oftast nämnts som anledning till varför Henry haft det svårt i Barca är att han vill spela i ett 4-4-2 system för att det passar honom bättre. Det är också ett system som alla andra känner sig trygga i för alla har spelat i det. Det är också ett stort frågetecken att Domenech väljer att inte spela Malouda, hur tänker han då?

På följande vis anser jag att de borde ställa upp:

 

Lloris

Sagna – Abidal – Gallas – Evra

Ribéry – Toulalan – Gorcuff – Malouda

Anelka – Henry

 

Med detta system får Frankrike in ytterligare en snabb ytter och de får ut mer av Henry. Detta 4-4-2 behöver inte vara ett klassiskt rakt utan kan vara av Lasse-Lago modellen, alltså med en diamant på mitten för att balansera det bättre defensivt.

 

Detta var allt för mig.

Över och ut.

/ Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0