Lokalt samarbete

Ett starkt nätverk kan bara stärka klubben, det kan omöjligt ge ett negativ besked.

Helsingborgs IF har idag utvecklat sitt nätverk för att stärka ”Helsingborgs fotboll”, givetvis är det för att stärka klubben som går i första hand. Den senaste klubben att samarbeta med HIF är Ramlösa Södra FF (RSFF). Detta är dels för att de spelare i RSFF som är riktigt bra ska få en rakare in i den Allsvenska klubben, men kanske framförallt för att de yngre spelare som tillhör HIF men inte får någon speltid i seniorlagen (framför allt då i A-laget) ska få chans att spela a-lagsfotboll på rimligt hög nivå (division 2 i detta fall). Detta utbytet är oerhört viktigt på båda hållen. HIF:s spelare kan utvecklas i RSFF samtidigt som RSFF där med får starkare lag och kan klättra i tabellen.

 

Funderingarna kryper mig lite närmre. Skulle detta vara aktuellt även i mindre orter? Så som Höörs kommun eller Hässleholms kommun där det finns föreningar som spelar skapligt högt upp i seriesystemet samtidigt som det finns lag i lägsta divisionerna också. Detta för att stärka de små föreningarna samtidigt som man ger de yngre spelarna chans att utvecklas. Det skulle också på detta viset kunna finnas chans att även utveckla yngre tränare. Ponera att det finns ett samarbete mellan TB&IF och Höörs IS, Höör har en relativt stark ungdomsverksamhet och ingen mår bra av att få knapp speltid i B-laget i Höör utan då finns det en klar väg att spela A-lagsfotboll i TB&IF, tillexempel. Det skulle också kunna finnas en klar väg av att utveckla yngre tränare, på båda hålla. Om man nu anser att det skulle vara lämpligt.

Nu säger jag inte att ett samarbete mellan just TB&IF och Höör är det mest optimala på något sätt utan använde bara dessa två klubbar som ett exempel. TB&IF skulle kunna vara Finja IF och Höör skulle kunna vara Hässleholms IF, bara för att vara tydlig. Det jag vill komma åt är att det kanske är smart och värt att titta på ett samarbete mellan närliggande orter eller inom kommunerna för att främja fotbollen. Men jag kan också ha helt fel. Vad tror ni? Någon som har en åsikt i frågan?

 

Det är först när man är borta från fotboll man saknar den riktigt mycket. Men det är inte den fysiska utmaningen man saknar, den går ju trots allt att hitta på andra håll. Utan det är allt det runt omkring jag saknar. Att vara på träningarna och träffa de som är där, prata lite skit och givetvis saknar jag matcherna. Men det är bara ett halvår kvar i Stockholm (som det ser ut nu i alla fall) sen är det tillbaka till TB&IF.

Något annat jag funderar på är att återigen ta upp tränar karriären, för de som inte vet det så tränade jag HF Tyr P94 i handboll i tre år, och då byta sport till fotboll. Jag saknar att vara tränare också. Så vi får se vad som händer, men inget händer innan jag flyttat hem i alla fall.

 

TB&IF träningsspelar borta mot GoF IF, lycka till pågar säger jag!

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0