Hjältedrömmar

Vi drömmer om guld och gröna skogar. Vi vill inget hellre än att se våra hjältar vara just hjältar på de största scenerna där bara hjältar och titaner får slåss. Sen finns det alltid dem som vill dräpa hjältarna, ibland av avundsjuka och ibland av rent förakt och hat. Sen finns det de som egentligen bara ville hjälpa hjältarna till nya och ännu större dåd, men som till slut inser att det inte fungerade. Det är med det sistnämnda vi står idag. En dag efter att han som inte bara är hjälte utan av många ses som en av Kataloniens största gudar visade att han klarade sig alldeles utmärkt utan sin svenske lekkamrat och medspelare.

När Barcelona värvade Zlatan från Inter för ungefär ett år sedan var det för att de ville göra honom till en större hjälte och få ännu fler titlar till klubben. Det gick inte som planerat och igår satt vår svenske hjälte på bänken under hela supercupfinalen och i svenskpress målas det nu ut som en tydlig passning från Barcelonas ledning om att de vill bli av med honom. Det ryktas om Real Madrid, det ryktas om Milan och Manchester City håller ihärdigt fast vid att de vill ha över honom till de brittiska öarna. Men frågan är vart den svenske hjälten väljer att utföra sina hjältedåd under hösten och våren? Jag står fast vid Barcelona. Jag tror inte att han är ”färdig” med sin tid där, jag tror inte att han är nöjd med vad han har uträttat. Och om petningen igår var en passning till Zlatan om att de ville bli av med honom, men det bryr sig inte Zlatan om. Och stannar han så har han visat under sensommaren att han både vill och förtjänar en start plats. Jag tror han är beredd att kriga.

 

Zlatan har varit en banbrytare under hela sitt liv. Jag är av den uppfattningen att Zlatan är en av de stora anledningarna till ”den nya generationen” svenska fotbollsspelare ser ut som den gör. Inte bara att de är mer tekniska utan för attityden också. För när ”små”-killarna och tjejerna såg Zlatan inte bara våga göra en eller två gubbar gång på gång på tv:n utan också klarade av det, så väcktes ett intresse för många andra att klara detsamma.  Zlatans kaxighet har fött andra som vågar ta för sig och det är inte längre lika fult att inte bara säga utan också mena att ”jag ska bli bäst i världen”. Sen har han också öppnat en dörr för många andra invandrande killar och tjejer. Idag bär många av de nya och förmodade hjältarna namn som Emir Bajrami, Kosvare Asllani och Denni Avdic med mera. Det är också mycket Zlatans förtjänst.

 

Zlatan är oerhört viktig för svensk fotboll. Jag tror att han kommer att kriga sig till en startplats i Barcelona och jag tror inte att det var Peps val att bänka honom igår. Sen behöver Barcelona honom i stjärnkampen mot Real Madrid.

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0