Seria A och b-lagsfotboll

Zlatan kräktes lite igår efter en ”jätte prestation”, det är tydligen en jätte prestation när Zlatan gör ett mål och blir matchhjälte genom det. Samtidigt förlorade Inter (vad hände där?) mot ett Roma som under hela veckan blivit utmålad till ett av Europas största krislag.

Nu dömer jag ut både Zlatan och Inter utan att egentligen ha de befogenheter men det spelar mig mindre roll just nu. Det är ingen skräll att Zlatan gör mål och det torde inte vara en skräll att Milan vinner heller, dessvärre lär vi få leva med det ett tag innan allt har satt sig. Det är en dock en större skräll att Inter inte mäktar med att vinna över ett väldigt sargat Roma, de klarade inte ens att ta poäng. Det är inte så lustigt att Roma lyckas tagga till när Europas bästa klubblag (i alla fall enligt de bärgade titlarna från förra säsongen) kommer på besök på Olympia Stadion.

 

Låt oss börja med Milan. Det går helt enkelt för sakta. Jag har släppt ålderstanken, lite grann och ser i stället ”super kvartetten” där framme som en desto större anledning. Det jag såg av Milan igår skrämmer mig. Det gör mig inte nervös i den bemärkelsen att jag hade tyckt det var jobbigt att åka dit som motståndare, det gör mig nervös i den mån om att de kommer aldrig att leva upp till de höga kraven. Problemet är, enligt mig, att det går så fruktansvärt långsamt. Oavsett vem som får bollen så trampas det för mycket på den. Oavsett om du heter Pirlo och snart går i pension eller om du heter Pato och precis upptäckt lite ny hårstrå varstans på kroppen så måste tempot ökas på passningsspelet. Jag förstår inte varför alla ska stanna bollen, sen sätta fart och sen helst göra allting själv? Få upp tempot på passningsspelet och spela mer för laget (hur värdefull är inte Fry… jag menar en spelare som Gattuso för sitt lag?). Riv, slåss och passa snabbare och Milan kommer att bli bättre. Igår var de bara en blek version av sig själva. Att Zlatan och Robinho bara haft ett fåtal träningspass med laget (vilket känns mer och mer som en konstig undanflykt) spelar ingen roll. För det är inte dem som är problemet. Det är inställningen hos alla som måste förändras. Alla måste börja slita för Milan och offensivt måste alla sluta trampa på bollen. Ett kollektivt ansvar efterfrågas. Fler än Gattuso måste har ork och hjärta! Jag vet inte vad Milan älskaren Mikael Westin tycker?

 

Det var en skräll att Inter förlorade mot Roma i Rom igår. Om jag skrivit detta innan säsongen börjat hade ni rynkat era ögonbryn och frågat er hur fan jag tänker. Men nu är det inte så långt ifrån sanningen. Roma har, tillsammans med herr. Lacks Liverpool, blivit utmålat som de största krislagen i Europa. Därför är det konstigt att inte Inter, som även i tidsepoken efter Mou är ett av Europas bästa lag, inte klarar av att ens ta med sig en poäng tillbaka till Milano. Den intressanta frågan är om krisen är över för Roma nu eller om detta bara var en tillfällighet?

 

Den som undrade varför Wenger jagat ny målvakt under hela sommaren, jakten går närmast att likna en hormonstinn tonårspojkes jakt efter en vacker flicka i sommarnatten, fick svar på det igår. Almunia visade igen att han inte håller måttet och jag kan bara önska att Wenger och ledningen i Gunners gör allt för att en ny målvakt står klar samtidigt som vi andra firar in det nya året.

 

Nu bär det av till Tjörnarps kanske stoltaste plats? Sössedala kommer till Tjörnevallen för årets sista b-lagsmatch. Det är inte sämre än att även du borde vara där och kolla!

 

Pudding


Kommentarer
Postat av: Mikael@humanus

Håller med om tempot och att det hålls boll för länge. Sedan tror jag att många av de gamla älskar sin klubb har hjärta se bara på Inzaghi! Men visst något måste göras om de vill slåss om titlar igen.

2010-09-29 @ 14:54:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0