Bayern

Landade i soffan tillsammans med lillebror B efter en tåg resa från Stockholm till Tyringe, känns bra att stå med fötterna på Skånskmark och samtidigt få känna det kylslagna regnet piska mig i ansiktet. Tillsammans, jag och lillebror B, så tittar vi M’Gladbach mot Bayern på Eurosport 2. Mitt intresse för Bundesliga är, för att vara ärlig, inte så stort. Men det ska också tilläggas att Bayern har ett par spelare som är väldigt och det faktum att det var detta laget som spelade final i Champions League så sent som i våras bidrar ju till intresset för dagens match.

Tänkte börja med att prata om Bastian Schweinsteiger som har växt enormt mycket under förra säsongen och sommarens VM-slutspel. Han tar ett stort ansvar för hela laget både offensivt och defensivt. Det gör att han är ovärderlig för sitt lag, klubb- såväl som landslag. Han är smart offensivt, det fick vi se idag när han bjuder på ett skönt mål. Han bara låter den toucha klacken och sen får vi se hur den retligt rullar förbi målvakten och in i mål. En delikatess! Han missade efter det en straff, vilket var mindre rutinerat. Kommentatorerna menade på att det var fel av straffskytt. Lätt att säga i efterhand! Jag tycker att det är en bra slagen straff, han lurar målvakten helt och hållet men får bollen lite för långt till höger och det blir en stolpträff. Alla straffar som inte går i mål är dåliga? Jo, så är det väl förvisso egentligen…

En annan Bayern spelare som jag är imponerad av är Philp Lahm, lagkaptenen. Han har varit bra väldigt länge och han har under en lång tid varit ordinarie i såväl lands- som klubblag. En fruktansvärt kompetent ytterback som är stark både framåt och bakåt. Bra kille helt enkelt.

Thomas Müller och Toni Kroos går ju heller inte att bortse från när Bayern nämns på bloggen. Två av de spelare som kommer att vara en stor och viktigt del i det tyska landslaget under en lång tid framöver. Ingen gjorde, enligt mig, något bestående intryck under dagens match men det finns där. Det visade inte minst Thomas i somras!

 

Nu blir det film.

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0