JA, NEJ eller KANSKE

Idag kom så beskedet som vi alla har väntat på, de flesta av oss med en salig förväntan av att Zlatan ska komma tillbaka men det finns även de belackarna som har korsat fingrarna för att få höra ett nej. Vad jag tror? Jag tror att detta är det bästa som kunde hända inför kvalet och inför framtiden för det svenska fotbollslandslaget. Förbundskaptenen Erik Hamrén har mönstrat ett landslag med ett problem, eller ett större problem i alla fall. Det problemet har varit att ingen av de beprövade anfallarna har klarat av att spela som ”ensam nia”, som ensam anfallare. Zlatan kan axla den rollen och det är den rollen han själv säger att han trivs bäst i. Det var just den rollen han hade i Ajax, i Juve och i Inter och där gick det väldigt bra. Det är inte den rollen han har fått i Barca och där har det inte, än, gått lika bra. I landslaget har Elmander, Toivonen och Berg fått prova på att spela som ”ensam nia” och det har inte fungerat på ett tillfredställande vis. Där kommer Zlatan in, han har vad som krävs och om han vill så kommer han att lyckas.

Zlatan är tillbaka i landslaget och han kommer även att göra comeback som lagkapten. Anders Svensson säger att det inte gör honom något utan att även han ser Ibra som den naturliga ledaren i laget. Jag är tveksam om Ibra passar in i den rollen. Inte på planen, inte inom laget utanför planen utan utåt mot media. Anders Svensson brister i många hänseenden, han är lagkapten för att han under en lång period (alldeles för lång period) varit otroligt trogen mot laget. Det som får mig att tveka inför att ha Zlatan som lagkapten är hur han hanterar media i motgång och då framförallt media som han inte kommer överens med (Bladet och Patrik Ekwall). Där tvekar jag. Annars finns det inga tveksamheter. Men sen kvarstår frågan vem som borde vara det? Min första känsla är Andreas Isaksson, för han är opetbar och jag tror att han har hög status inom laget och han är högt respekterad av det svenska folket.

 

Jag vill precis som så många andra få min säg om hur landslaget borde formeras, naturligtvis enligt Erik Hamréns 4-2-3-1.

 

Isaksson

Lustig – Mellberg – Majstorovic – Safari

Wernbloom – G. Svensson

Chippen – Källström – Bajrami

Zlatan

 

Sen säger jag välkommen EM!

 

Mjölkkossan ska inom kort presentera sommarens första värvning. Denna gång handlar det om ingen mindre än Alexander Garndt (för han vet väl alla vem det är?). Alexander Gerndt spelar i dagsläget i Gefle och ligger på andra plats i skytteligan i Allsvenskan. Det är en klok värvning, för båda parterna. HIF behöver en notorisk målskytt att komplettera Rasmus Jönsson med, för Sundin räcker inte till i slutändan. Det är en bra övergång för Gerndt eftersom att han behöver mellanlanda innan han går ut till Europa. Steget mellan HIF och Gefle är ganska stort, kraven blir större i HIF och det är bra att vänja sig innan han tar steget ut till Holland eller Tyskland. Bra HIF! Även om det kanske blir lite dyrt då den går på cirkus sex miljoner och HIF är inte stenrika.

 

Imorgon så åker jag till Sjuhalla, Kallekrona skärgård, men jag är tillbaka inom kort.

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0