När pengar är viktigare än fotbollen

Ger mig snart på kas mot Skåne men först lite tankar om FC Barcelona och om deras vitryske mittfältare Alexander Hleb.

 

Alexander är tillbaka i Barcelona efter att har varit utlånad till VfB Stuttgart under förra säsongen. Tränare Pep Guardiola vill inte behålla sin återkomna mittfältare utan vill göra sig av med honom via lån eller ännu bättre via försäljning. På Bladets hemsida går det att läsa kommentarer som att Hleb var en otroligt dum värvning och att Barca får skylla sig själva att de ”värvat utan att tänka”. 2005 kommer Alexander till Gunners och spenderade tre säsonger i London. Jag tyckte det var synd att han lämnande och det blir ju givetvis tråkigare med facit i hand då han gjort totalt 19 matcher i Barcelona tröjan.

Nu är han som sagt oönskad i klubben. Det som gör situationen intressant är att Alexander inte vill lämna, han vill inte bli utlånad eller såld utan han vill vara kvar i Barcelona. Jag förstår om han gör en del pengar i Barca och att han inte kommer att göra de pengarna någon annan stans. Men har det inte gått för långt när en spelare som 29 år (alltså har i alla fall tre säsonger kvar på en hög nivå) hellre sitter av sin tid i en klubb och tjänar bra men inte får någon speltid mer än kanske i B-laget, än att han hellre sänker sin lön och byter klubb för att få mer speltid? Jag är oförstående till det tankesättet. Visst han tjänar cirka 800 000 kronor i veckan i Barcelona men ändå? Han har gjort det i två år redan, det måste ju vara jobbigt att plötsligt ”bara” tjäna 400 000 eller 500 000 tusen i månaden. Jag är som sagt oförstående. Hur tänker karlen?

 

Så mina vänner, dags att bege sig hemåt. Först inom lägenheten för att packa ner lite kläder, kostym och dator. Sen blir det tåg idag igen. Imorgon stundar ett bröllop.

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0