"Holland äger ju typ nu"

Oj, känslan just nu är lite konstig. Om du läst inlägget som fick namnet Brasilien till VM-final förstår kanske att jag sitter med en lite konstig känsla för stunden. Jag var inför matchen väldigt säker på att brassarna skulle gå vidare och vara det laget från ”denna sidan” som skulle gå till finalen. Efter första halvlek så är jag om möjligt ännu säkrare. Brassarna spelade bra, det gick fort och till skillnad från tidigare matcher så spelade de framåt så ofta som möjligt. Det var också här Filipe Melo presenterade sig själv. Han bjuder på en fantastisk passning till Robinhos 1-0 mål och Holland var skakat. Maarten Stekelenburg, Hollands målvakt, bjöd dessutom på en jätte räddning när Kaká skulle knorra in en boll i bortre hörnan.

I SVT-studion gick diskussionerna om att Brasilien var ett stenkast från VM-guld. Och det var den känslan jag hade här i min fåtölj också.

 

I paus kunde vi också läsa på Zlatan-avslutarens Facebook att det var dags för Hollands anfallare Van Persie att skärpa sig och se till att göra ett mål. Jag tyckte likadant, jag kommenterade hennes status med att det var dags att byta ut honom. Min tanke var att de skulle byta ut Van Persie och slänga in Van der Vaart och då sätta in Kuyt som centralanfallare för att med sitt löpsteg trycka ner Brasiliens försvar. Tycker inte att Van Persie varit tillräckligt bra i detta VM, han kan så mycket bättre och jag håller här med herr Lack om att Van Persie måste sluta tjura och börja spela fotboll igen.

 

Så kom det till andra halvlek. Brasilien skulle ju egentligen bara precis spela av matchen, men Holland ville annorlunda och fick hjälp från lite oväntat håll. Nämligen tidigare nämnde Filipe Melo. Han började med att själv göra 1-1, även om det mycket är Julio Cesars fel för han måste ta den bollen. Vet inte vad ni målvakter säger som kan sånt? Men jag anser att han borde kommit ut bättre och plockat den.

Sen blir det plötsligt 2-1 till Holland. Holland får en hörna som slåss från höger, Kuyt skarvar den och Sneijder får stå helt själv och trycka in den. Dålig markering från försvaret, men det är samtidigt en väldigt bra hörnvariant.

Då tänkte Filipe Melo att det var hans tur att synas igen. Han drar på sig ett rött kort och blev således utvisad. Ett väldigt onödigt kort om ni frågar mig.

 

Nu tror jag att Holland går till final. Det enda som jag kan se talar emot dem är att Van der Wiel och De Jong missar semifinalen mot Ghana/Uruguay då de båda tog sitt andra gula för turneringen under matchen mot Brasilien. Men jag tror som sagt Holland grejar det ändå.

 

Herr Lack utnämnde tidigare Kuyt till matchens bästa lirare och Zlatan-avslutaren var inte sen med att hänga på och givetvis står jag också i ledet som vill applådera fram Kuyt. Dock så vill jag också lyfta fram två andra spelare i Holland. Dels målvakten Stekelenburg som jag tyckte var riktigt bra, han spelade säkert och bjöd på ett par riktigt fina räddningar. Sen vill jag också lyfta fram Andre Ooijer som var en av de två mittbackarna i Holland. Han fick veta under uppvärmningen att han skulle spela då Joris Mathijsen gick sönder. Jag tyckte han var den bästa försvarsspelaren på plan, han spelade enkelt och med stor pondus.

 

Det är faren som har bjudit på rubriken idag. Strax efter 2-1 målet så fick jag  ett sms där det stod ”Holland äger ju typ nu” och visst gjorde dem det. Så jag tackar far för hjälpen med det!

 

De två snabbaste veckorna i världshistorien har sprungit förbi, för idag presenterade FA att de väljer att behålla Don Fabio vid rodret för det Engelska landslaget. Rätt eller fel, vad tycker ni?

 

Nu ska jag kasta mig in i duschen för det ska bli en kväll i parken med bland annat Jesper Holmos.

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0