Dags att heja på AIK!

Sitter med mamma framför tv:n, jag röstade på Morden i Midsommer men mamma la in sitt veto och valde Tv4 Fakta. Detta mycket intressanta program handlar om de lyckligt lottade människorna som får städa mordplatserna i USA. Spännande!
Har vid flertalet tillfällen under dagen startat min vuvuzela-app på iPhonen för att stilla abstinensen. Går sådär.

 

Idag tog AIK första steget mot Champions League då de besegrade ett lag från Luxemburg med 1-0. AIK ska tydligen gjort en dålig match och det enda sättet att undvika fiasko ska ha varit att vinna, och det gjorde dem ju. Detta är två viktiga matcher, två väldigt viktiga matcher. Jag tycker därför det är synd att AIK gått så otroligt dåligt under våren. Men de är på väg upp nu och de har ju faktiskt ett lag som borde sluta topp fem i Allsvenskan, i alla fall enligt min mening. Missta mig nu inte för att gilla AIK för det är långt ifrån sanningen. Jag gillar inte attityden som AIK har. Jag gillar inte attityden som hela tiden ska försöka visa att ”vi är bäst i hela världen”. Jag tror att ett lag, eller enskild spelare, kommer längre på en attityd som är mer ödmjuk. Som visar att vi är bra men kan bli mycket bättre. Det är viktigt att AIK vinner av en väldigt enkel anledning, AIK är det enda svenska klubblaget i Champions League kvalet och är på så vis de enda representanterna för svensk klubblagsfotboll. Folk kan tycka vad de vill om AIK men det är nu dags att vi som supportrar av svensk fotboll knyter nävarna och ställer oss bakom dem. Precis som vi borde göra bakom Kalmar, Gefle, Elfsborg och Änglarna när de nu kvalar till Europa League. Det är dessa fem lag som försvarar den svenska flaggan ute i Europa och framförallt då AIK i det finaste rummet i vår världsdel.

Jag kom för ett tag sedan i en diskussion om det ovannämnda hejandet av AIK i Champions League-kvalet på Facebook. Han tänkte aldrig heja på AIK för att han ogillade dem så skarpt. Men jag köper inte det resonemanget, inte ens lite. För det handlar om patriotism och att det är Sverige vi hejar på. Allsvenskan och den svenska klubbfotbollen behöver lag i såväl Champions- som Europa League för det var alldeles för lång tid sedan senast det gick riktigt bra för ett svenskt klubblag i Europa. Senaste gången i Champions League var det Di Röe som var där när vi bland annat besegrade självaste Inter på vägen dit. Och senaste gången i Europa League, med ett bra resultat, var ju också Di Röe (om jag inte missminner mig?), men då hette det Uefa Cupen och Di Röe åkte ut i Sextondelsfinal mot PSV.

Så vänner, var nu lite patrioter och heja på AIK och de andra som kvalar ute i Europa!

 

Sitter och funderar på hur det kommer sig att de stora klubbarna i Sverige inte har något alls att sätta emot lag som tillexempel danska FC Köpenhamn (FCK), verken sportsligt eller ekonomiskt? Skulle det kunna vara så enkelt att vi SvFF måste släppa klubbarna lösa att bli AB:s om de vill det? Och på så vis slippa starta riskbolag till höger och vänster? För att på så vis kunna pumpa in mer pengar i klubbarna för att både kunna värva bättre spelare, men också för att kunna bygga upp stabilare ungdomsverksamheter (likt Di Röe och Änglarna) och även för att kunna behålla de bästa spelarna. Kanske skulle det kunna bli bättre då? Men jag vet inte. Men något måste ju ske!

 

Vi ska också glädjas för att det svenska dam U-21 laget gör sitt första U-21 VM. Det slutade med att skånska, hon spelar i Kristianstad, Antonia Göransson sparkade inte två mål och hjälpte svenskorna till seger. Det gillar vi och det är alltid kul att få göra en historisk första match som dessutom slutar med seger. Härligt!

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0