AIK har sålt sin själ!

Detta inlägg var lovat att dyka upp på bloggen under gårdags kvällen, men så blev det inte utan det kommer helt enkelt nu. Anledningen till att det inte kom upp igår är att jag inte hade tid då det blev en tur ner till stan där det inhandlades så väl glass som övrig kost. Så enkelt är det.

 

Jag anser, som nämndes redan igår, att AIK har sålt sin själ. Oavsett om du köper AIK tränaren Millers version eller om du tror på vad Bojan/Mutumba säger så har AIK sålt själen och de sålde den förvånansvärt billigt enligt de uppgifter som bloggen har tagit del av. Verken Bojan eller Mutumba har varit bra under våren. Ingen av dem har varit ens skuggar av de två spelarna vi fick se i höstas när AIK tog sin dubbel. Det som dock är viktigt att ta i beaktande är att Bojan mer än halverade sin lön för att kunna spela i AIK och Mutumba har tatuerat in sin berömda 2lax9-tatuering på bröstet. Det är båda tecken på kärlek som är det som är grunden i svensk klubbfotboll. Sen är det bra om de som älskar klubben är bra, vilket jag anser att båda de ovan nämnda spelarna faktiskt är.

Jag tycker att det är ganska oviktigt om klubben sålt spelarna mot sin vilja eller om spelarna valt att lämna själva, det är inte det viktiga i sammanhanget. För oavsett vilket så har AIK felat i sammanhanget. Antingen så har de ju sålt en stor del av AIK själen mot denna dels vilja, eller så har de gått med på att sälja en del av själen utan att försöka övertyga den om att det är viktigt att de är kvar. För om de försökt är jag övertygad om att de hade stannat.

De uppgifter som bloggen tagit del av säger att den ungerska klubben Videton, som är den klubben som köpt båda spelarna, betalat sammanlagt(!!) 14 000 000 (fjorton miljoner) för båda spelarna. Bara det är en skymf. Dock så ser Videton detta som ett jätte klipp. Alexander Berze, som är ordförande i Videton, har jämfört Mutumba med Ronaldinho och Bojan med Baggio. Bara detta gör ju att i alla fall jag blir lite orolig och jag förstår att Berze måste vara jätte nöjd med en affär med spelare i de kvaliteterna … Här kan ni läsa vad Berze har sagt om de två förre detta hjältarna.

 

 

Nu har AIK sålt 8 (åtta!) spelare av den startelva som tog guld förra säsongen, plus att de sålt tränaren också. Detta är inte okej och borde inte få ske när vi ändå är på så pass hög nivå som Allsvenskan är. Jag är lika nervös inför varje transferfönster. Hur många spelare kommer vi att tappa i år? Särskilt en säsong när det går bra. Det är för tråkigt. Är dessutom ännu tråkigare när spelarna flyttar till norska eller danska ligan. Vet inte om detta ska lastas på SvFF eller klubbarna, men något måste göras!

 

Vill för övrigt slå ett slag för Värnpliktsrådets blogg. Något att läsa för den med intresse för försvarspolitik och värnpliktsrelaterade frågor. Under eftermiddagen kommer jag att blogga om den sista vaktavlösningen på Stockholms slott under pliktens tid. Så för den intresserade klicka här.

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0