Footballkiller Miller slutar och jag förstår honom

Jag undrar om AIK är en rädd klubb? Vad prioriterar styrelsen högst, sportsligt resultat eller sin egen kontroll över sitt herrlag? Det är en fråga vi inte kommer att få svar på idag men det finns en viss viskning om att det är det senare.

Footballkiller Miller, som han kallas av AIK-anhängare, har idag gjort sitt. Den officiella anledning är att det finns en meningsskiljaktighet om framtiden och de förutsättningar som finns. Det är nog inte långt ifrån sanningen heller. Alex Miller säger själv till TT att han inte AIK inte har hörsammat hans krav om mer inflytande kopplat till försäljningar och inköp av spelare där Alex Miller vi ha stort inflytande. Jag trodde aldrig jag skulle ta dessa orden i min mun men jag förstår honom. Om jag hade varit tränare för ett lag hade jag velat ha det största övergripande ansvaret kopplat till vem som köps in och vem som säljs. Det är i min värld oacceptabelt av en klubb att inte ge sin tränare det ansvaret, varför ha en tränare som inte ledningen litar på?

 

För att blicka framåt så har det börjat pratats om att förre AIK och HIF tränaren Stuart Baxter ska göra en återkomst i AIK. Jag har alltid gillat Stuart Baxter, jag är imponerad av vad han gjorde i HIF och han vann ju guld med AIK under sent 90-tal. Frågan är hur aktuell Stuart är för Solna-klubben? I tidningarna går det att läsa att en fallang inom AIK är sugna på att ta över ansvaret för klubben och då sägs det att dem vill ha in Stuart. Vi får väl se vart det slutar?

 

AIK:s kanske trognaste spelare just nu, Daniel Tjernström, bjuder på ett toppen citat i Bladet idag. ”Det håller inte att byta tränare hela tiden”. Det har i och för sig rätt i men det kan ju inte ha undgått någon, inte ens AIK-ledningen, att kontinuitet är viktigt och en nyckel för framgång? Ta iffiff som exempel. Iffiff-ledningen har gett Rolle fullt förtroende under några år och det har betalat av sig. AIK jagar sin fjärde tränare under ett års tid. Någon som fortfarande undrar varför de var nere och smyghånglade med Super Ettan innan de insåg att dem var ett lag för Allsvenskan?

 

Martin Mutumba har nu talat ut för första gången sedan han i somras blev bort tvingad från AIK. Han vill, inte helt oväntat kanske, gärna komma tillbaka till Solna. Han hade självklart varit ett tillskott, men klarar AIK-ledningen av att svälja sin stolthet och ta tillbaka honom?

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0