Ikväll ska de svarta skorna på igen

Allt för många tidningar, då framförallt de engelska, bjuder idag på bittra och lessna texter. Därför tänkte bloggen ta till vara på att det faktiskt är en vacker dag idag och att en sådan dag bör präglas av kärlek på ett eller annat sätt. Idag är också dagen då jag, Pudding, ska dra på mig TB&IF-tröjan. Så detta inlägg ska handla om den barnsliga kärleken till en liten klubb i mellersta Skåne som egentligen inte är så mycket för övriga världen.

 

Jag skulle ljuga om jag ens gjorde en antydan till ett påstående att jag är bra på att faktiskt utöva den sporten som vi alla älskar. Det som dock är viktigt att förstå är att egentligen är det inte hur bra eller dåliga vi är på själva utövandet som avgöra hur bra vi är på fotboll. Det som är viktigt är att det finns en kärlek till sporten och en förståelse för dess storhet.

TB&IF har inte någon jätte anrik historia, klubben är dock 76 år gammal men storheterna inom klubben är föga kända utanför Höörs kommun. Vad jag vet har vi bara, än så länge bör ju tilläggas, fostrat en fotbollsälskare som är känd inom i alla fall hela landet. Bosse Nilsson. Bosse Nilsson spelade fotboll i Tjörnarp för länge sedan men det är dock ack så viktigt att påpeka att det är här, på Tjörnevallen, han har sina rötter.

 

Vad gör Tjörnarps Boll & Idrottsförening så speciell?

Egentligen inget. Tjörnarp har inget som inte någon annan division 7 klubb har. Klubben drivs av eldsjälar så som presidenten och hans fru. Klubbens seniorlag vilar stadigt på de lokala talanger som finns och deras vänner. Det är väl antagligen det som gör TB&IF så speciellt? Stämningen som både finns på planen och runt den skapas av en gemenskap och en delaktighet. Det är svårt att sätta fingret på vad som gör TB&IF så speciellt. Det enkla svaret är egentligen bara att det är så.

Jag tror att det är lättare för mig att se det. Jag har liksom aldrig haft något egentligt val. Det som talar för det är väl både familjetraditionen och den uppväxt som jag har haft. Hänvisat till traditionen så har både faren och farfar spelat för klubben och gjort x antal matcher. Sin finns det en del släktanknytningar inom klubben både från förr och nu. Faren är ju dessutom kusin med presidenten och sen återfinns det två stycken nästkusiner (kusinbarn för de mindre bevandrade) i herrlaget. Sett till uppväxten så har jag, tillsammans med nästkusiner och andra relevanta släktingar, spenderat ganska så mycket inne på Tjörnevallen som liten påg. Det är kanske därför som TB&IF känns så speciellt? Det är kanske därför det känns så självklart?

 

I vilket fall så är det ikväll dags att återigen snöra på sig de svarta skorna, som nu förtiden är utrustade med röda snören för att även på planen göra världen en tjänst. Ikväll är det dags för att spela mot Röke IF i Röke med b-laget. Tredje matchen för året och jag känner på mig redan nu att jag kommer att vara väldigt trött efteråt. Men det är det värt alla dagar i veckan!

 

Vi var tidigare inne på min far. Jag tänkte ta tillfället i akt och här på bloggen säga grattis till honom eftersom att han fyller 42 år idag. Så ett stort grattis till dig!

 

Jag vill också, för att avsluta med medkänsla även om denna blogg inte huserar inom detta ämne, skänka en tanke till de fyra norska soldaterna som nyligen stupat i Afghanistan.

 

Pudding


Kommentarer
Postat av: Tboif support

Vi har inte bara Bosse. Vi har även fostrat en som spelar i allsvenskan. Och som jag stolt kan säga även är min syster. Bra jobb som vanligt pudding.



Mvh tboif support (Eddie)

2010-06-28 @ 10:41:10
Postat av: Nr 12

Vilken härlig kärleksförklaring!

Som sagt, jag har varit i en del klubbar innan och ingen annan är lika underbar som Tboif. Ni kommer få sparka mig ur klubben för jag kommer fortsätta så länge kroppen håller.



Snackade precis med Benny och han förbjöd mig att vara med idag, jag vill ju göra mål. =)

Händer inte så ofta längre.



Lycka till idag Pudding!

2010-06-28 @ 11:03:49
URL: http://bjeverod.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0