En tung helg

Jag blundar och sväljer. Vi tappade i denna omgång, vi förlorade två poäng. För första gången under 2010 tappade Helsingborgs IF poäng hemma på Olympia. Det som skulle bli en säker seger mot ett sargat och utskrattat Djurgården förvandlades på bara några minuter till en nagelbitare.

Slagen från Djurgårdarna kom fort och det kom två stycken. Erik Edman missar en hemåtpass till Pär Hansson och bjuder en djurgårdare på ett friläge. Plötsligt stod det 0-1 och ingen visste vart det kom ifrån. Olympia stod i chock. Strax efteråt får Marcus Lantz syna det röda, om det är rätt eller fel tänker jag låta vara osagt eftersom jag är lite färgad i frågan. Lantz tyckte själv att Martin Hansson gjorde en direkt pinsam match medan andra påstår att han till och med var bra(?). Det jag efterlyser är att en domare, särskilt på denna nivån, ska bedöma situationer likvärdigt. För när Helsingborg har vänt matchen och tar ledningen med 2-1 (Alexander Gerndt kommer in och gör en riktigt bra halvlek) överfaller Mattias Jonson Helsingborgs mittfältare May och blir bara varnad. Med en jämn bedömning hade han mött samma öde som Lantzen gjorde (eller tvärtom). Mattias Jonson gör senare dessutom ett av Djurgårdens mål vilket gör att situationen blir allt viktigare. Det är därför jag är både arg och besviken på Martin Hansson.

Men för att se det positivt så krigar laget till sig en poäng (kvitteringen kom i nittioandra minuten!) trots att de kom i underläge vid två tillfällen och den kanske viktigaste spelaren utvisad. Starkt också av Alexander som gör samtliga tre mål och visar att det inte bara tillfälligheterna som gjorde honom bra utan att han håller även på Allsvensk toppnivå.

 

Sedan begav sig Malmö FF till Örebro för att spela mot just Örebro. Jag trodde på en jämn match präglad av mycket kamp och vilja från hemmalaget, som tidigare besegrat Ellos på bortaplan och som dessutom är kända för att vara svårslagna på hemmaplan. Malmö gjorde något de aldrig gör annars, de slopade historia böckerna och vann matchen med 3-0. Det är starkt och det ledde till att det nu bara är tre poäng mellan ettan och tvåan i serien. Biljetterna till derbyt har tickat fort och det återstår bara ett hundratal biljetter nu.

 

Det där med rosabollar känns inte som lösningen, ber så mycket om ursäkt Emelie men tror verkligen inte att det blir bättre då.

 

Kristianstads DFF (KDFF) går som alla kanske vet ganska hårt på knäna just nu, spelarna har inte fått ut några lönar de senaste tre (?) månaderna och är nu mitt inne i en strejk. Som jag sa till Eddie (halva TBoIF-support för övrigt) i lördags när vi sammanstrålade att jag tycker att det både är positivt och negativt att de gör som de gör. Givetvis så tycker jag att det är rätt att spelarna visar att det inte är ett alternativ att de inte får betalt. Samtidigt blir det ju en negativ effekt av att de inte spelar både för den skånska och svenska damfotbollen. En klubb på elitnivå ska inte ha sådana ekonomiska problem att de inte kan betala sina spelare. Hur som haver så väntar det en match för KDFF borta på söndag. Om inte spelarna fått sina löner till dess så kommer de inte heller att spela, vilket i sådana fall kan få förödande konsekvenser ibland annat uteslutning ur serien. I längden så finns det ju en överhängande risk att klubben dessutom går i konkurs. Det vore absolut inte bra för damfotbollen. Detta får ni lösa snarast KDFF, helst idag!

 

På onsdag är det serieomstart för Tjörnarps B&IF. Detta borta mot Verum och det är många avstängningar som hägrar. Bland annat så är Juan, Karate-Jocke och Dansk avstängda. Jag har för mig att där är ytterligare en som är avstängd, typ Mogge? Jag tror ju givetvis att Tjörnarps stolthet fixar det ändå. Verum är ju inte det bästa laget i serien. För de som inte visste det så tappade serieledande Jägersborg poäng mot jumbon Östanå Bruk i fredags och det lovar ju gott. Lycka till på onsdag pågar så ses vi på fredag!

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0