AIK blöder.

– Jag gillar inte att ta ordet problem i min mun. Men jag kan säga att man har allvarliga problem här.


AIK är en klubb som redan innan gårdagen haltade av alla slag de fått ta, externt men framförallt internt. Igår beslutade sig ett fåtal, eller de kanske var fler det framgår inte riktigt, AIK anhängare om att inte bara kasta sten och flaskor på motståndarna utan även skära upp strupen på sin egen klubb. Även om AIK under en längre tid jobbat på att ta livet av sig själv, och de har varit nära ett flertal gånger, så kan det som hände igår mycket väl vara den dödande stöten.

 

Det som hände igår var att AIK möte ett lag från Sofia, Bulgariens huvudstad, i kvalet till Europa League hemma på Råsunda. Matchen i sig slutade 0-0 inför de knappa åttatusen åskådare som befann sig på plats, bara det är ett skämt. AIK skapade en del chanser under matchen och var, vad jag har förstått det som, det bättre laget och har definitivt en chans att ta sig vidare efter returen borta mot Sofia. Frågan är bara om det blir någon retur?

För det som följde efter matchen var att antal AIK anhängare attackerade domare, Uefa-delegater och Sofia spelarnas buss med både spelare, tränare och sportchef i. Detta med allt från knuffar till gatustenar. Spelare ska ha blivit träffade av flaskor och stenar medan en av Uefa-delegaterna fick sin mobil sönder trampad samtidigt som de blev knuffade på.

 

Dessa händelser kan leda till avstängning från allt Europa spel för klubben och det förtjänar dem. Jag vet att jag tidigare här på bloggen har sagt att vi ska stötta AIK men nu förtjänar de ingen stöttning längre, även om de hade behövt det. Jag brukar inte anse att klubbarna ska behöva ta ansvar för de anhängare som i folkmun kallas för huliganer, men nu är det dags att lösa problemet AIK och då får ni stå till svars för att ni inte har högre säkerhet än så här!

Nu läggs det ett jobb på AIK, de andra klubbarna i Svensk elitfotboll och på SvFF som måste se till att något liknande aldrig händer igen! Aldrig.

 

Utöver gårdagens händelser rasar nu spelarfacket på AIK och menar på att klubben begått kontraktsbrott när de nu stängt av Walid Atta för spel ”tills vidare”, vilket förklarades som hela säsongen, när han vägrade att skriva på ett nytt kontrakt för AIK. Nu försöker klubben att smeta över detta med att det mer eller mindre rörde sig om en vanlig petning.

AIK blöder och dem blöder på tok för mycket.

 

När jag och Jesper Holmos vandrade hem häromdagen gick vi om Alex Miller, AIK:s tränare, och jag konstaterade ganska fort att han såg allt annat än pigg ut. Han har mycket huvudbry just nu och övertagandet av AIK har nog inte varit riktigt vad han väntade sig.

 

Pudding


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0